donderdag, juli 29, 2010

IZombie, of hoe de evolutie wellicht een vreemd staartje krijgt….

Toen Bayern München afgelopen voorjaar Duits kampioen werd (‘We zijn niet alleen de besten van München, we zijn ook de besten van Dortmund, van Stuttgart, Bremen, van Hamburg en Berlijn’) zei een radioverslaggever iets als: ’Als Louis van Gaal zou zijn geboren in München, zou hij in Lederhosen zijn geboren’. Ik vond het beeld geen prettig beeld en het is maar goed dat het niet kan. Hoewel, hoe lang nog?

’s Ochtends vroeg op één van drukste fietspaden van Europa – de Korreweg – fietst een jonge blondine op het midden van het fietspad richting Noorderplantsoen. Inhalen is dus lastig, de fietsbel helpt niet, want er komen twee draadjes uit haar oren, en ze is in de weer met haar IPod of aanverwant apparaat. Moeiteloos passeert ze de irritant opgestelde Jumbo-vrachtwagen die zo meteen voor de neus van de politie tegen de rijrichting in de Jumbo op de Beren gaat bevoorraden. Dan nadert ze het gevaarlijkste kruispunt van Nederland. Ben benieuwd. Pats! Zonder blikken of blozen schiet ons zombiemeisje tussen twee auto’s door, haar weg vervolgend naar onbekende bestemming, de achteropkomende fietsers met de schrik achterlatend.

Een knap IZombie-meisje blijft natuurlijk wat langer in het mannelijk geheugen hangen – dat schijnt genetisch bepaald te zijn, las ik laatst – en daarom heb ik haar hier als voorbeeld opgevoerd. Maar je ziet het steeds meer. Voornamelijk jongeren, maar niet alleen. Ook oudere jongeren suizen steeds vaker met draadjes uit de oren over het fietspad. Vaak gaat het dan om fietsforenzen, die de dagelijkse monotone route naar en van het werk willen opvrolijken. Bij jongeren speelt er nog een ander fenomeen. Soms beginnen ze opeens, bijvoorbeeld in Albert Heijn, tegen hun draadjes te praten. Het draadje bevat dan een microfoontje en aan het andere uiteinde is een smartphone annex IPod ingeplugd. Ik heb er begrip voor, het is natuurlijk vreselijk om even onbereikbaar te zijn, en je zou daardoor maar net een belangrijk telefoontje over ditjes en datjes moeten missen.

Binnenkort barst de KEI weer los. De nieuwe eerstejaars zullen de stad weer overspoelen en de ouderejaars en ex-studenten, die in Stad zijn blijven hangen, zullen vertederd toekijken. Helaas zal het aantal openbaar geraadpleegde stadsplattegronden – zo kenmerkend voor de KEI – afnemen, die staan immers op je smartphone! Geen van de betrokkenen kan vermoeden dat het hier een historische generatie betreft. Onder de kinderen van de aanstaande eerstejaars zal de eerste baby geboren worden met draadjes uit de oren. Waar de verloskundige nog in alle spoed de specialist er bij gaat halen, kijken de jonge ouders elkaar verrast aan: ‘Goh, wat handig, je hoeft em alleen nog maar in te pluggen!’.

Een nieuwe stap in de evolutie is aanstaande. Welkom in Groningen!