donderdag, september 01, 2011

Knip! Harde knip of slappe hap?

Eindelijk lijkt het zover dat het kroonjuweel ‘harde knip’ op het bouwwerk van de bachelor-master structuur geplaatst zal worden. We kunnen gerust gaan slapen, het werk is af. Hoewel? Dat is natuurlijk alleen maar zo tot het moment dat de volgende minister van onderwijs de kussens weer komt opschudden. Is er niet onlangs een prominent rapport geschreven waarin de decennia durende veranderdrift in het onderwijs aan de kaak werd gesteld? Maar uiteraard hoeft men daarvan niets te leren.
 
Wat is er nu eigenlijk aan de hand met die harde knip? Dan moeten we eerst nog even terug naar Bologna, waar de bachelor-master-structuur over heel Europa werd uitgegoten, met Nederland uiteraard weer als braafste leerling in de klas. Waarom was dat ook al weer nodig? In het kader van de internationalisering moest het onderwijs meer op elkaar gaan lijken, zodat uitwisseling van studenten makkelijker zou worden. Bovendien wist je dan wat je aan elkaar had, want van al die doctorandussen begrepen ze in het geprezen buitenland natuurlijk helemaal niets. Overigens, als het onderwijs overal op elkaar gaat lijken, waarom zou je dan nog willen uitwisselen? Maar dit terzijde. Eveneens terzijde de opmerking dat het onderwijs in Europa en zelfs binnen Nederland nog steeds onvergelijkbaar is. Het is zelfs alleen maar onduidelijker geworden, omdat het ondanks de verschillen nu wel dezelfde naam heeft en je dus helemaal niet meer weet wat de verschillen zijn.
Ook moest de opleiding dus gesplitst worden, dit keer in een bachelor –en volgens sommigen dan ook nog het liefst breed- en een master ter specialisatie. Hiermee is tegelijkertijd een merkwaardig soort scheiding ingevoerd, want anders dan voorheen is een 22 jarige bachelorstudent nu opeens een stuk minder intelligent dan een 23 jarige masterstudent. Waarom zou het anders ten strengste verboden zijn dat een bachelorstudent een mastervak zou mogen volgen? En nu moet dat met een harde knip nog harder verboden worden. En waarom? Omdat studenten anders helemaal niet te bewegen zijn om hun master elders te volgen. Juist. Waarom zouden ze dat overigens zo nodig moeten of willen? Natuurlijk, sommige studenten –inmiddels enige jaren ouder en beter wetend wat ze willen- kunnen er voor kiezen elders een andere specialisatie te volgen. Dat is prachtig en kon inderdaad vroeger minder makkelijk. Maar het gros van de studenten zal waarschijnlijk toch trouw blijven aan de instelling waar ze al zitten, waar ze inmiddels zijn doorgestroomd naar een fatsoenlijke kamer, waar ze niet direct wreed gescheiden worden van hun nieuwe liefde door opeens te moeten verhuizen, en –belangrijker- waar ze bijvoorbeeld door studentassistentschappen –die helaas veel te schaars zijn geworden, maar dit terzijde- een sterkere band kunnen krijgen met de wetenschappelijke staf.
 
Natuurlijk, ik weet dat op bovenstaande redeneringen wel wat af te dingen is en dat er vast wel voordelen aan de BaMa zullen zijn, maar die harde knip slaat bij opleidingen die logisch op elkaar aansluiten helemaal nergens op. En de rendementen zullen er geen spat beter van worden, hoogstens beter meetbaar, maar als dat het enige doel is….
Dus niet de slappe hap van de harde knip maar een zorgvuldig bereide maaltijd met een weldoordachte knip, soms dicht, soms open. Beredeneerd vanuit een visie op het onderwijs en niet vanuit de botte wens om de cijfertjes makkelijker te kunnen verzamelen.

Geen opmerkingen: