De medewerkers van de universiteit deden wat lacherig. Een
bezetting? Goh, das lang geleden. Weet je nog toen...... En daarna
kwamen de verhalen over goede oude tijden. Dit alles bij de verse koffie
die gastvrij geschonken werd in de nabije kantine van de Faculteit
Wijsbegeerte, waar een deel van de u-raadsleden zich verzameld had en
waar men -en passant- ook een mooie schaaktafel heeft staan!
Het bestuursgebouw OB44 was bezet, net op het moment dat de U-raad
wilde vergaderen. De U-raad? Ja, de universiteitsraad, het
medezeggenschapsorgaan op RUG niveau, waar zowel studenten als
medewerkers in vertegenwoordigd zijn. Het zou slecht gaan met de
medezeggenschap en al zeker met het Harmoniemodel daarbinnen, dat door
het College van Bestuur onder aanvoering van Poppema de nek om zou zijn
gedraaid. En mede daarom een bezetting.
Ik ben nog nieuw in de U-raad
en kan dus moeilijk vergelijken, maar het is niet abnormaal dat er bij
een bestuurswisseling dingen veranderen. De ene bestuurder is de andere
niet en Poppema is Kuipers niet. En als de bestuursstijl al anders is
dan voorheen, dan moet de medezeggenschapsraad zich gewoon aanpassen en
goed blijven opletten. Wat het Harmoniemodel ook precies inhoudt, het
betekent vast niet dat over alles consensus moet zijn. Natuurlijk is en
blijft het wel mooi om dat na te streven.
Terug naar de bezetting, de 'wilde' actie, die tegelijkertijd
georganiseerd werd met een kleine demonstratie op het Broerplein (waar
waren die 2000 tegenstemmers bij het BSA referendum?). Overigens stonden
de demonstratie en de bezetting organisatorisch volledig los van
elkaar. Niet handig om tijdens een demonstratie tegelijk ook een
bezetting te plannen. Als de bezetters bij de demonstratie waren
geweest, dan was het daar toch weer wat drukker geweest.
Hoewel ook de ontwikkelingen in het hoger onderwijs in het algemeen
aan bod kwamen was het BSA toch de voornaamste aanleiding van deze
toevallig samenvallende acties. Het College heeft haast met het BSA.
Niet voor niets riep ik in een eerdere column de vraag op of 'Sybrand op
z'n BSA' niet te hard zou rijden, want met Bertus en Tinus naar de
motorcross was het ook niet zo goed afgelopen, daar op het 'Hengelse
zand'. In oktober was echter de voorlopige beslissing voor een BSA de
U-raad gepasseerd. Een meerderheid van de raad was daar voor. Vervolgens
werd er met een voor de RUG ongekende daadkracht een stuurgroep benoemd
-waarin ook de criticasters waren opgenomen- om de randvoorwaarden te
benoemen (o.a. goed onderwijs in het eerste jaar, een evaluatie van de
belangrijkste maatregelen, een heldere en voor alle partijen
begrijpelijke procedure, en zelfs enige aandacht voor bestuursfuncties
voor tweede jaars die de P nog niet behaald hebben). Deze stuurgroep met
vertegenwoordigers van alle faculteiten ging zeer voortvarend en
harmonieus aan het werk. 'Adequaat' was zelfs één van de gevleugelde
benamingen van de werkzaamheden binnen één van de subgroepen. Als het
College deze werkwijze beschouwt als uiting van het Harmoniemodel, dan
mag het College daar van mij mee doorgaan. Maar uiteraard alleen bij
heikele en omvangrijke onderwerpen, want anders slaat het
agendatechnisch gesproken wel een beetje door. In de eerste week van
december liggen de randvoorwaarden bij de faculteiten voor een reactie
en in december staat het resultaat van de stuurgroep weer op de agenda
van de raad. In januari moet dan blijken welke opleidingen aan de
randvoorwaarden voldoen.
Kortom, de bezetters hebben voor elkaar gekregen dat het College
zaken heeft toegezegd, die al lang in de medezeggenschap waren
toegezegd. De medezeggenschap kan haar eigen boontjes wel doppen. Het
seintje naar Den Haag kan bezetter Boris op zijn CV bijschrijven, maar
verder niets nieuws. De spreektijd in de U-raad had men ook zonder een
bezetting gekregen. Dat mag namelijk normaal ook al. Gewoon aanvragen.
Sterker nog, zonder de bezetting was men nog op tijd geweest om de
U-raad toe te spreken, nu was men om 16.50u. toch echt te laat.
Ook bezettingen zijn niet meer wat ze geweest zijn.